LİMİTED ŞİRKET HİSSE DEVRİ ŞARTLARI VE USULÜ

Limited şirketlerde hisse devri için öncelikli olarak hisse devri sözleşmesinin hazırlanması ve hisse devri sözleşmesi yapıldıktan sonra sözleşmedeki imzaların noter tarafından onaylanması gerekir. Sıkı şekil kurallarına bağlanan limited şirketlerdeki hisse devri bu usule uyulmazsa geçersiz sayılacaktır.

TTK - Esas sermaye payının geçişi hâlleri 1. Devir

MADDE 595- (1) Esas sermaye payının devri ve devir borcunu doğuran işlemler yazılı şekilde yapılır ve tarafların imzaları noterce onanır. Ayrıca devir sözleşmesinde, ek ödeme ve yan edim yükümlülükleri; rekabet yasağı ağırlaştırılmış veya tüm ortakları kapsayacak biçimde genişletilmiş ise, bu husus, önerilmeye muhatap olma, önalım, geri alım ve alım hakları ile sözleşme cezasına ilişkin koşullara da belirtilir.
Hükmü doğrultusunda hisse devri sözleşmesinde düzenlenebilecek koşullar da belirtilmiştir.

Şirket pay devrinin şirket genel kurulu tarafından da onaylanması gerekmektedir. Ancak şirket ana sözleşmesinde pay devri için genel kurul onayının gerekmediği yer alabilir. Şirket kurulurken sözleşmeye bu tür devirlerde genel kurul onayı alınmasına gerek olmadığına ilişkin hüküm konulmuş olabilir. Bu tür bir durumda genel kurul onayı olmadan da devir yapılabilir. Ancak şirket ana sözleşmesinde genel kurul onayı gerektiği yazıyor yahut bu konuda hiçbir şey yazmıyorsa genel kurul onayı alınmadan devir yapılamayacaktır. Limited şirket hisse devrine genel kurul toplantısında temsil edilen oyların salt çoğunluğu ile karar verilir.

Şirket genel kurulundan alınan onayın sözleşmenin imza edilmesinden önce ya da sonra olmasına bağlı olarak devrin gerçekleşme anı değişmektedir. Devir sözleşmesi yapılmadan önce şirket genel kurulundan onay alındıysa sözleşmenin gerçekleşmesiyle birlikte devir işleminin tamamlandığının şirkete bildirilmesi hususu saklı kalmak üzere, ortaklık sıfatı devralana geçer ve sözleşme tamamlanır. Genel kurul onayının sözleşmenin imza edilmesinden sonra alındığı halde ise devreden ve devralan arasındaki ilişki askıda olacaktır. Askı döneminde devralan şirkete karşı üçüncü kişi durumundayken, esas sermaye payını devreden taraf hâlen limited şirketlerde pay sahipliğinden ötürü tüm hak ve yetkilerine sahip olma durumunu sürdürmektedir.

Belirtmek gerekir ki tek ortaklı Limited şirketlerde tek ortağın genel kurul sıfatıyla alacağı kararların geçerlilik kazanabilmesi için yazılı olması şarttır.

Alınan karar sonrası Türk Ticaret Kanunu madde 598 ve Ticaret Sicil Yönetmeliği madde 103'de sayılan belgeler ile 30 gün içinde ticaret siciline gerekli başvuru yapılmalı, eski ortağın adı ilgili paylardan silinmeli, yeni ortağın adı kaydedilmelidir.

Pay devrinin geçerli olabilmesi için pay devrine ilişkin sözleşmenin noterce tasdiki, genel kurul kararı ve devrin pay defterine işlenmesi gerekir. Yargıtay'a göre pay defterine kayıt kurucu özellik taşımaktadır ve yapılmaması durumunda devir geçersiz sayılmaktadır.

AV. CEREN ÇAPAN